Militär visdom på slagfältet

cigarettenefteråt

På årets bokrea köpte jag Horace Engdahls bok ”Cigaretten efteråt” (Albert Bonnier förlag 2011) och håller som bäst på att läsa den. Det är en liten vacker bok innehållande korta texter såsom miniessäer, aforismer, reflektioner och spridda funderingar. Lättläst och tänkvärt.

Jag vill nedan citera en av dessa korta (även om det faktiskt är en av de längre i boken) texter som jag tycker är otroligt bra och lärorik:

Shaftesbury berättar följande anekdot: En bonde hade hört talas om disputationerna vid universitetet och fick lust att vara med och lyssna när opponent och respondent drabbade samman. Disputationsakten hölls förstås på latin, som brukligt var på 1700-talet. Man frågade bonden vad det kunde vara för nöje att sitta där, när han inte ens förstod språket och alltså inte gärna kunde veta vilken av kombattanterna som hade de bästa argumenten. Å, sa han, jag dömer inte efter det de säger, så dum är jag inte. Men jag ser tydligt vem av dem som gör sin motståndare argast, och då vet jag att det är han som har rätt. Shaftesbury drar slutsatsen att naturen själv lär oss att i en dispyt har den rätt som behåller lugnet, medan människor som försvarar en dålig sak gärna fattar humör och blir våldsamma.

Abbé Morellet, som återger Shaftesburys resonemang i sina memoarer, protesterar livligt mot denna slutsats. Visst kan man bli upprörd även när man har rätt, menar han. Visst kan den sakligt överlägsna parten driva sin sak med hetta.

Är inte Shaftesburys åsikt i denna fråga typiskt engelsk och Morellets typiskt fransk? Man kan jämföra med stridssättet i de båda ländernas arméer under Napoleontiden. Fransmännen gick till anfall under höga rop och förbannelser över fienden. Deras officerare eldade truppen till raseri. Det engelska infanteriet anföll under tystnad. Soldaterna förväntades strida lugnt, koncentrerat och lidelsefritt: ‘Steady now, boys!’ Historikerna har gjort jämförande beräkningar av de båda stridssättens effektivitet. Det är inget tvivel om saken: engelsmännens kalla, disciplinerade metod gav i längden bättre utdelning. Redan den isande tystnaden verkade skrämmande på motståndarna och fick dem ibland att vända och ta till flykten. Jag förmodar att denna militära visdom låter sig överflyttas till det intellektuella slagfältet.”

Ja, jag tror att den här visdomen kan överflyttas till många slagfält… Tack Horace Engdahl för att du förmedlade detta till oss läsare.

AUTO-1-horace04_1027970a

Läs gärna hela boken, det finns många guldkorn i den. Finns att köpa på både Adlibris och Bokus som pappersbok och e-bok.

Lämna en kommentar