Längtan efter Spindelmaman

Maman_pm.red_-988x556

Av någon anledning som jag inte riktigt begriper ännu så vill jag hålla på mitt besök på Moderna museets utställning med Louise Bourgeois som öppnade för några veckor sedan. Först av allt vill jag slippa den första vågen av publiktryck för att få en chans att se utställningen i lugn och ro, för det andra vill jag njuta av att längta ännu ett litet tag.

Det är inte ofta jag känner en rent fysik längtan efter en utställning, men det är något med spindelmaman som gör det. Jag längtar så starkt efter henne men eftersom det alltid finns en risk med att längta efter mammor – och sedan möta henne i verkligheten – vill jag längta så länge som möjligt. Risken finns ju alltid att mammor gör en besviken. Kanske spindelmaman gör mig besviken, kanske hela utställningen gör mig besviken. Jag tror det inte, men man vet aldrig.

Men längtan gör ingen besviken. Trots det: i morgon är det dags, då har jag bestämt mig för att tiden är inne. Då kommer jag.

Louise-Bourgeois-00

I väntan på den stora dagen har jag sett dokumentären om Louise Bourgeois som visats på SVT och legat länge på SVTplay, ”Spindelkvinnan” från 2008. Jag har sett den minst två gånger och den facinerar mig lika mycket varje gång. Louise fascinerar mig. Spindelmaman fascinerar mig.

25loui600

Det är genom sina stora spindlar Louise Bourgeois blivit mest känd, och det väldigt sent i en livslång konstgärning som skulptör i första hand. Hon säger själv om spindlarna, i filmen:

”De bär på ett budskap. Budskapet om det sinnelag som jag älskar. Spindelm är min mor. Tro det eller ej. Alltså en person som är fullkomligt pålitlig, intellektuell, logisk som inte får häftiga utbrott. Jag tycker illa om häftiga utbrott.”

I en scen i filmen går hon runt några av sina stora spindlar, sparkar och rycker kraftfullt i dem. Sen säger hon, också som en hälsning till sin mamma:

”De tål hårda tag. De klarar mycket. De måste klarar mycket.”

Louise-Burgeous-retrospec-012

Louise Bourgeois föddes i Frankrike och kom till Amerika vid utbrottet av andra världskriget, då hon hade gift sig med en amerikan som vägrade lämna landet utan henne. Hon ägnade hela sitt liv åt konsten men fick inget erkännande förrän väldigt, vädligt sent, när hon var i 70-års åldern. Men det hindrade henne inte från att fortsätta skapa:

”Jag övergav inte mina verk, jag behöll dem. Jag trodde helt och fullt på mina verk, så jag behöll dem.”

Hon säger också: ”Mina skulpturer gör mig till en bättre människa och de skänker mig nöje.”

När det äntligen var dags för världen att upptäcka och erkänna henne som konstnär fanns det mängder av kontverk att ställa ut, till exempel på Moderna museet, MoMa i New York 1982, hennes internationella genombrott. När hon ställde ut på Tate Modern i London år 2000 var det däremot nyskapade verk: I do, I undo, I redo. Hon fortsatte skapa och förnya sig hela tiden.

img000452

l_b_1998

I filmen säger hon också:

”Syftet med verken, vad de än må vara och när de än må vara ifrån är att uttrycka känslor. Känslorna är mycket besvärliga eftersom de är totalt opassande i förhållande till min storlek. De är mina demoner.”

”Det är inte känslorna i sig, utan intensiteten som jag inte orkar med. Det är därför jag överför dem, jag omvandlar energi till skulpturer. Det gäller allting jag skapar. Det har inget att göra med hantverket inte heller med skickligheten eller hur man handskas med materialen. Materialen är bara material och ingenting mer. Materialen är inte konstnärens ämne, konstnärens ämne är känslor och idéer. Både och.”

maman-am-red-jpg

50 års skapande ständigt påverkat av hennes barndom: ”Min barndom har aldrig mist sin magi, sitt mysterium eller sin dramatik.” Och över allt detta vakar spindelmaman. Snart möter jag henne. Återkommer med rapport. Ho ho!

Utställningen pågår till den 17 maj.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s