Matisse elever står på egna ben

MOMA 08 Henri Matisse The Red Studio

Prins Eugens Waldemarsudde har just öppnat vad som troligtvis kommer att bli en publikdragande utställning och som heter ”Inspiration Matisse!” Utställningen består av konst av den skandinaviska modernismens pionjärer, från tidigt 1900-tal, framför allt från Sverige och Norge.

Under några år ledde den franske konstnären Henri Matisse en fri konstskola, kallad Academié Matisse, i Paris, finansierad av amerikanska konstälskare. Akademin var bara i funktion under några få år, 1908-1911, men hann under den korta tiden betyda enormt mycket för cirka 100 unga konstnärer från Europa, USA och Ryssland. Cirka 40 stycken av dessa elever kom från Skandinavien.

w1

En av dessa var Isaac Grünewald som målat detta konstverk kallat ”I fantasins värld”, från 1915. Han var en av Matisse favoriter, av de unga elever som kom till hans akademi. Isaac Grünewald, tillsammans med de andra skandinaviska konstnärerna på skolan, blev oerhört imponerade av Henri Matisse och de tog alla intryck av honom i sin konst.

Men Matisse ville inte ha imitatörer, han ville att alla skulle hitta sin egen stil, sitt eget personliga uttryck, inte bara kopiera honom. Det finns flera aspekter som gör Matisse konst unik och speciell och enkelt kan man sammanfatta det i att det handlar om; formen, färgerna, det dekorativa, det tvådimensionella perspektivet (där man inte längre tar hänsyn till centralperspektivet), och känslan.

w6

Efter att ha tagit del av utställningens 170 verk (om jag minns rätt) kan jag konstatera att de skandinaviska konstnärerna absolut påverkats av Matisse, men har fångat in ett eller några av de aspekter som utgör Matisse konst, ingen har som han fångat in dem alla och det ska vi vara glada för tycker jag. På så sätt har Matisse elever funnit sina egna uttryck.

Sigrid Hjertén, som också var en av Matisse favoriter, och som målat den stora tavlan till höger på bilden ovan, har fångat in färgerna och formerna men helheten är hennes egen. I hennes konstverk syns tydligt det jag tycker är den största skillnaden mellan Matisse verk och hans elevers: känslan. Den skandinaviska konsten lyckas inte frigöra sig från det nordiska vemodet, och ibland till och med svårmodet, ångesten.

w21

I detaljerna ser man samma känsla av glädje och lätthet som i Matisse konst, till exempel i den här detaljen i Sigrid Hjerténs målning, men när man ser hela verket är det något som griper tag kring hjärtat och vrider om. Sigrid Hjertén förmedlar starka känslor men de är dubbla och de är mångbottnade, de oroar och stör samtidigt som de starka klara färgerna och formerna är minst lika dekorativa som Matisse.

w8

Maj Bring var en av Matisse elever och hon målade denna ”Studie från Matisse Akademi” 1910. Det är en mycket vacker tavla men det enda som egentligen vittnar om Matisse är de vackra tygerna i bakgrunden av studien. Matisse dekorerade alltid sina ateljéer med vackra tyger vilket är tydligt i flera av hans konstverk.

Men det faktum att de skandinaviska elevernas verk inte ser ut som Matisse är till deras fördel, det visar att de kunde befria sig från mästaren och finna sina egna uttryck, precis som han var noga med att betona.

w9

Den här målningen av Tor Bjurström, kallad ”Läsande kvinna” (odaterad) speglar utan tvekan Matisse form och är ett av konstverken på utställningen där Matisse påverkan blir tydligast.

w14

Likaså det här fatet, här finns både formen, känslan och färgen, kanske det verk som jag själv tycker andades allra mest Matisse på hela utställningen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vem som gjort det.

w3

w4

”Liggande modell med päron och ros”, målad 1913 av Leander Engström visar på en av de mest avgörande skillnaderna, enligt mig, mellan Matisse konst och hans elevers. Det här är en väldigt vacker och dekorativ målning, särskilt i detaljerna, men det är en studie av en kvinna, en kvinnokropp, i vila på en soffa. Det är ett objekt som endast existerar tack vare vår blick.

När Matisse målar ser man en person, en levande kvinna, ett subjekt, som existerar oberoende av vår blick. Det är för mig den absolut största skillnaden och det som gör Matisse till en storhet. Att sedan ingen kan hantera färger, former och den ”sammanfattande linjeteckningen” som han är helt enkelt ett faktum, men det gör inte den skandinaviska konsten mindre intressant.

w12

Den skandinaviska konsten står på egna ben. Låt vara att det är glasklart att de svenska, och nordiska, modernisterna tog avgörande intryck av Henri Matisse, men lika mycket tog de intryck av varandra. De flesta av dem fanns sitt eget uttryck som inte på något sätt behöver konkurrera med Matisse. Det här verket av Isaac Grünewald liknar inget Matisse skulle gjort, och det är Isaac Grünewalds storhet.

w15

På ett sätt är det synd att utställningen fokuserar så mycket på Henri Matisse även om det är ett publikfriande grepp, det erkänner jag, för den konst som visas på Waldemarsudde står som sagt helt och hållet på egna ben. Här får man göra bekantskap med många, framför allt kvinnliga konstnärer, som gömts undan i historiens mörker. Det är en bedrift att lyfta fram dem i ljuset igen.

w5

Samtidigt är det utan tvekan intressant att få en inblick i hur Matisse agerade som lärare och hur hans elever uppfattade honom. Här har Arvid Fougstedt skissat en teckning (1910, 1920) över hur det gick till vid undervisningen och här syns de nordiska konstnärerna samlade kring mästaren. Absolut sevärt.

Var det ingen av de nordiska konstnärerna som förvaltade Matisse arv på ett sätt som förmedlar samma glädje och livslust som Matisse gör? Jo, enligt mig var det en som gjorde det, som i sin känsla påminner mest om Matisse. Den konstnären får ett helt eget blogginlägg inom kort!

För det är just det som utmärker Matisse bland andra, att hans konst förmedlar en känsla som gör mig glad, det finns något varmt och lyckligt i hans konst. Se bara på ”Den röda ateljén” från 1911, den målning som inleder det här blogginlägget och som används som dekoration under utställningen. Ingen målning på hela utställningen förmedlar vad den förmedlar. Men utställningens syfte är inte att jämföra så det gör ingenting.

Utställningen på Waldemarsudde pågår till den 15 februari 2015 och är absolut värt ett besök.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s